Prawidłowa eksploatacja zacisków hamulcowych

Zdecydowana większość pojazdów ciężarowych skonstruowana jest w oparciu o pneumatyczny układ hamulcowy. Elementem zatrzymującym pracę kół są zaciski, wywierające tarcie na scalone z kołami tarcze. Zaciski zaś do prawidłowej pracy potrzebują powietrza pod wysokim ciśnieniem. Toteż w tym przypadku, niezbędny będzie cały układ pneumatyczny, gwarantujący dostarczanie do zacisku powietrza pod odpowiednim ciśnieniem i o odpowiednim poziomie wilgotności. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, aby praca zacisku mogła być jak najbardziej poprawna, jak również o to, aby nie dopuścić do pojawiania się korozji na powierzchni zacisków oraz tarcz hamulcowych.

Skąd bierze się korozja na zaciskach?

Wszystkie elementy metalowe wystawione na działanie wilgoci będą prędzej czy też później korodować. W przypadku jednak zacisków i tarcz hamulcowych będziemy mogli obniżyć poziom wilgoci działający na te elementy poprzez odpowiednie osuszenie powietrza. Służy do tego osuszacz powietrza, będący bardzo ważnym elementem całego układu pneumatyczne. To dzięki jego wydajnej pracy, powietrze wprowadzane do układu ma wilgotność obniżoną do poziomu poniżej 20%, bowiem taki poziom jest dla prawidłowej pracy zacisków oraz siłowników bezpieczny.

Nie powoduje też korodowania, jakby to miało miejsce w przypadku powietrza normalnego o standardowej, wynoszącej 40-60% wilgotności. Należy tutaj więc przyznać, iż to właśnie dzięki osuszaczowi powietrza możemy się cieszyć długa i bezawaryjna pracą siłowników oraz zacisków hamulcowych w układzie pneumatycznym. Oczywiście aby wyeliminować jakiekolwiek nieścisłości i zagrożenia w tym przypadku, należy przeprowadzać regularne przeglądy siłowników oraz zacisków, aby w razie konieczności zdążyć przeprowadzić ich regenerację, gdyż w przypadku zbyt długiego oczekiwania, może się okazać, iż nie jest to już absolutnie możliwe i koniecznością stanie się wymiana zacisków czy też siłowników na nowe, co pociągnie za sobą stosunkowo spore koszty.

Regeneracja zacisków.

Jednym z najprzystępniejszych cenowo rozwiązań w przypadku wadliwej pracy zacisków hamulcowych jest ich regeneracja, oczywiście pod warunkiem, iż nie mamy do czynienia ze zbyt daleko posuniętym procesem korozji. Trzeba tutaj przyznać, iż regeneracja zacisków samochodowych jest możliwa przede wszystkim w przypadku niezbyt poważnych uszkodzeń i korodowania. W takich sytuacjach można bowiem przeprowadzić napawanie siłownika i jego ponowne szlifowanie, co pozwoli na przedłużenie jego żywotności o kilka kolejnych lat, a to rzecz jasna znacznie obniży koszty eksploatacyjne w przedsiębiorstwie.

Generalnie rzecz ujmując, warto przeprowadzać regularne przeglądy pod kątem jakości pracy siłowników oraz zacisków, oraz ich stanu technicznego, bowiem szybkie wykrycie początków korodowania ma jeszcze wielkie szanse na przeprowadzenie regeneracja, która pociąga za sobą o wiele niższe koszty niż w przypadku wymiany zacisków na nowe.