Wśród łożysk kulkowych, dostępnych obecnie na rynku, znajdziemy stosunkowo dużo ich odmian. Każda z nich będzie się lepiej sprawdzać w zupełnie innych zastosowaniach. Warto tutaj więc poznać przynajmniej podstawowy zakres zastosowania poszczególnych typów łożysk kulkowych. Będzie to informacja szczególnie przydatna dla wszelkiego rodzaju projektantów i inżynierów, ale także dla mechaników samochodowych oraz mechaników maszyn i urządzeń przemysłowych. Wiedza na temat zastosowania poszczególnych łożysk, będzie bardzo przydatna w codziennej pracy. Sprawdźmy więc, jak prezentują się w tym zakresie łożyska wahliwe specjalnego typu, oraz w jakich przypadkach będą najczęściej stosowane.
Jak skonstruowane są łożyska wahliwe specjalnego typu?
Przede wszystkim, warto tutaj poświęcić trochę uwagi kwestii konstrukcji łożysk wahliwych specjalnego typu. Tego rodzaju łożyska posiadają dwa rzędy kulek, toczących się po kulistej bieżni pierścienia zewnętrznego. Pozwala to na dość swobodne ustawianie się wzajemne pierścieni w trakcie pracy, dzięki czemu możliwa jest pewna kompensacja niewspółosiowości wału z oprawą. Dopuszcza się tutaj niewspółosiowość na poziomie 2,5 – 3 stopnie, w przypadku łożysk z uszczelkami na poziomie 1,5 stopnia.
Wyróżnić tutaj można także kilka typów łożysk wahliwych a będą to:
- Łożyska kulkowe wahliwe w wykonaniu E – charakteryzują się większą nośnością niż łożyska w wykonaniu podstawowym. Są najczęściej wyposażone w koszyki z poliamidu wzmocnione włóknem szklanym.
- W wykonaniu podstawowym – są dostępne w wersjach z otworem stożkowym jak i walcowym.
- Uszczelnione obustronnie – łożyska z uszczelkami odpornymi na działanie oleju mogą pracować w wysokich jak i niskich temperaturach w zakresie -30 – +110 stopni Celsjusza.
- Z szerokim pierścieniem wewnętrznym – stosowane w przypadku nieszlifowanych wałów.
Każdy typ tych łożysk będzie charakteryzować się nieco odmiennymi parametrami technicznymi, co będzie także determinować ich zastosowanie.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Bardzo ważną kwestią będzie tutaj to, iż łożyska wahliwe specjalnego typu będą produkowane z reguły w normalnej klasie dokładności. Przystosowane są do przenoszenia obciążeń przede wszystkim osiowych. W produkcji będą wytwarzane w zgodności z normami ISO 15-1981, czy czym łożyska z szerokim pierścieniem wewnętrznym, w klasie DIN 630. Generalnie jednak rzecz ujmując, wszystkie łożyska wytwarzane są zgodnie z przyjętymi normami i wytycznymi, spełniając tym samym podstawowe warunki do pracy w poszczególnych zastosowaniach. W większości zaś przypadków sprawdzają się wyśmienicie, pod warunkiem prawidłowego ich doboru do konkretnego zastosowania. Można więc powiedzieć, iż łożyska wahliwe specjalnego typu, będą charakteryzować się dość specyficznymi zastosowaniami wynikającymi głównie z ich konstrukcji oraz parametrów technicznych.